Utrwalenie w świadomości klientów faktu istnienia firmy, przekazanie jej wizerunku i podstawowych symboli w możliwie przystępnej formie to trudne zadanie. Wykorzystywane w tym celu są różnorodne formaty, style, jakość i rodzaje materiałów promocyjnych. Istnieją także konkretne technologie, ułatwiające pracę drukarniom i obniżające koszty firmowe. Jednym z takich rozwiązań jest reklamowanie produktów i usług w małym, poręcznym rozmiarze.
Jak zaplanować strategię promującą nowy produkt?
Na początku ustalić należy, do jakiej grupy kierowany jest przekaz, co oznacza, że trzeba przeprowadzić badanie rynkowe. W zależności od wielkości firmy i jej budżetu może to być duże, kilkuetapowe przedsięwzięcie lub proste zlecenie przekazane firmie zewnętrznej. Małe firmy przeprowadzają je na ograniczoną skalę i zwykle za pośrednictwem danych ze swoich kanałów sprzedażowych i profili w mediach społecznościowych. Po wstępnym ustaleniu odbiorcy trzeba określić, w jaki sposób opracować komunikat, zaprojektować jego treść i dodatki, a także formę przekazywania ich konsumentom. Cel tworzenia takiego materiału jest niezwykle istotny, ponieważ pozwala wybrać kierunek, jakim będzie podążała całą kampanią.
Większość małych firm wybiera małoformatowe reklamy do zwrócenia na siebie uwagi grupy docelowej przy bezpośrednim kontakcie. Artykuły biurowe z pomysłowymi hasłami lub ciekawą grafiką znacznie szybciej i łatwiej docierają do konsumentów. Ich praktyczny charakter dodatkowo zachęca do korzystania z nich, np. podczas codziennej pracy.
Jakiego rodzaju formaty reklamowe są stosowane?
W zależności od tego, jaki jest cel przekazu promocyjnego i do czego się odnosi, stosuje się różne wielkości materiałów reklamowych – firma api.pl oferuje szeroki wybór mediów i podłoży do druku, atramentów oraz akcesoriów potrzebnych do produkcji materiałów reklamowych i druku na tekstyliach. Przy dużych wydarzeniach, koncertach, przedstawieniach czy imprezach sportowych lub kulturalnych stawia się na billboardy, wielkoformatowe banery umieszczone na budynkach czy szyldy przyczepiane na ogrodzeniach. Chodzi tutaj o dotarcie do dużej liczby odbiorców w krótkim czasie za stosunkowo niską cenę jednostkową wytworzenia takiego komunikatu. Innym rodzajem promowania jest reklamowanie produktów i usług za pomocą małoformatowych reklam. Zaliczają się do nich: broszury, ulotki, wizytówki, foldery reklamowe, kalendarze i planery, teczki, naklejki, etykiety.
Głównym założeniem tego typu formatu jest ich wielkość i poręczność. Odznaczają się również charakterem osobistym, ponieważ nawet w przypadku masowego wręczania ulotek, oddawane są w ręce pojedynczych osób.
Jakimi technikami drukowane są reklamy małoformatowe?
Istnieją dwa szczególnie popularne rodzaje metod drukarskich, które wybierane są ze względu na ich właściwości:
- druk offsetowy,
- druk cyfrowy.
Pierwszy z nich, druk offsetowy, jest pozostałością po tradycyjnej technice drukowania, która ewoluowała przez wieki pod wpływem najnowszych technologii. Aby móc przenieść przygotowany wcześniej komunikat na papier, należy wykonać jego odbicie na specjalnym wałku. Po kontakcie z farbą i przejściu przez odpowiedni system otrzymuje się gotowy, nadrukowany na papierze materiał reklamowy. Całość zajmuje kilka dni, ponieważ konieczne jest przygotowanie wzorca, jednak przy większej liczbie kopii zwraca się to w cenie jednostkowej. Jakościowo oba typy osiągają podobne rezultaty.
Druk cyfrowy dla reklamy małoformatowej to większy wydatek, ale znacznie krótszy czas oczekiwania na materiały. Często zajmuje to nieco ponad dobę. Zaletą tej techniki jest brak wcześniejszego przygotowywania wałków i matryc do druku. Wystarczy odpowiednio sformatowany plik na komputerze, a druk rusza zaraz po omówieniu szczegółów zlecenia. Skuteczne promowanie marki, produktów, usług, wydarzeń kulturalnych i sportowych jest w dzisiejszych czasach walką o uwagę odbiorcy. Im lepsze przygotowanie, tym bardziej zadowalające efekty. Oznacza to jednak, że należy sięgnąć po różnorodne techniki i metody działania, w myśl których można się wyróżnić na tle innych – grafika, kolorystyka, slogan, gadżet, czasami nawet drobny upominek czy kartka z podziękowaniem za złożenie zamówienia.