Bramy garażowe z napędem są nie tylko gwarancja wygody, ale też pełnego bezpieczeństwa naszego auta. Oprócz tego możliwe jest uniknięcie wysiadania z pojazdu, gdy za oknem panuje śnieżyca lub pada silny deszcz czy grad. Od czego zależą kryteria wyboru odpowiedniego napędu? Szczegóły w artykule.
Na początku warto podkreślić, że napęd do bramy garażowej odpowiedzialny jest za podnoszenie i opuszczanie bramy, czyli otwieranie i zamykanie przy użyciu pilota. Warto dodać, że napęd do bramy dobierany jest przede wszystkim ze względu na jej rodzaj, wielkość i ciężkość. To właśnie dzięki tym informacjom sprzedawca będzie miał możliwość doboru i zaproponowania najkorzystniejszego modelu. O czym należy pamiętać przy wyborze najwłaściwszego? Oto kilka rad.
Rodzaj napędu zależy przede wszystkim od typu bramy. Zarówno do bramy uchylnej, segmentowej otwieranej pionowo, jak i segmentowej bocznej czy rolowanej dobrany zostanie zupełnie inny siłownik.
- Do bram otwieranych w górę stosowane są napędy z szyną prowadzącą umieszczoną pod sufitem. W przypadku bram segmentowych bocznych użyty jest ten sam typ napędu, ale z szyną umieszczoną na ścianie bocznej. W przypadku bram rolowanych napęd połączony jest z wałem, na który nawijany jest płaszcz bramy.
- Warto zwrócić także uwagę na pożądaną częstotliwość otwierania i zamykania.
- Warto przemyśleć także zakup napędu z funkcją regulacji szybkości. Mimo że zwykle prędkość przesuwu to 12cm/s oznacza otwieranie bramy w około 15-30 sekund to można znaleźć zdecydowanie szybsze napędy.
Podczas zakupu warto mieć na uwadze, że zwykle moc napędów do bram garażowych nie przekracza zazwyczaj 1000 N. Najczęściej jest to 700 N dla pojedynczej bramy.
Rodzaje bram a dobór napędu
Jak już wspominaliśmy, rodzaj bramy jest ściśle związany z typem napędu, po który powinniśmy sięgnąć.
- Do bram segmentowych górnych pasują wszystkie typy napędów. W przypadku gdy brama zamyka drzwi dla dwóch samochodów napęd powinien mieć siłe 1000 N.
- Do bram segmentowych bocznych – napęd powinien być zamontowany na ścianie bocznej lub nad nadporożem otworu.
- Do bram uchylnych – można zamontować każdy tradycyjny napęd. W tym przypadku najważniejsza jest ich moc.
- Brama uchylna na dwa samochody – napęd powinien być większy od tego do zwykłej bramy uchylnej. Można również zastosować zamocowanie dwóch napędów. Powinien mieć siłę około 1000 N.
- Do bramy rozwieralnej – w tym przypadku najlepiej poprosić o pomoc osobę wykwalifikowaną. Wybór najodpowiedniejszego potrafi przysporzyć sporo problemów.